Vi befinner oss i en situation som präglas av osäkerhet. Hög inflation och stigande räntor, volatila energipriser och ett krig i Ukraina. Vissa sektorer och branscher drabbas hårdare än andra. Verkligheten ser annorlunda ut beroende på vad det är för typ av produkter och tjänster man erbjuder och hur marknad och efterfrågan ser ut.
I den mån man har som ambition att förändra ägarbilden eller skifta ägandet i bolaget så är timing en viktig och ibland avgörande fråga. Timing ur ett internt perspektiv och timing ur ett externt perspektiv där omvärld och konjunktur på olika sätt kan inverka på förutsättningarna för ett ägarskifte.
Om ni har en ambition att skifta ägandet i ert bolag, men upplever en osäkerhet kring timing, så kan det vi kallar Långkok vara ett alternativ. Det innebär att utarbeta en strategi med fokus på ett framtida ägarskifte. Ni startar upp processen och under en given tidsperiod arbetar ni med åtgärder för att höja attraktion och värde på bolaget och samtidigt reducera riskupplevelsen för framtida köpare. När tiden sedan känns rätt för att aktivera ett ägarskifte är startsträckan kort och förutsättningarna ofta mycket bättre.
I det här avsnittet presenterar vi vilka frågor som är väsentliga att resonera om och vad man kan förbereda i den mån ett ägarskifte står på agendan.